Terug

Post

Esther Olsthoorn in Vastgoed Actueel over het verplichte energielabel

10 maart 2022

Sinds 1 januari 2022 moeten verkopers en verhuurders bij de verkoop of verhuur van hun woning of gebouw het energielabel tonen in advertenties (bijvoorbeeld via Funda of de makelaar). De tijdelijke opschorting van de handhaving op deze zogeheten advertentieplicht komt daarmee te vervallen. Dit is een goede zaak, in het kader van het versnellen van de verduurzaming.

In de editie van maart 2022 peilde Vastgoed Actueel middels een poll op hun website of het verplicht noemen van het energielabel in advertenties een vooruitgang is. Lezers konden hierop reageren. De redactie nam vervolgens contact op met vier makelaars, waaronder Esther Olsthoorn (directeur Nieuwbouw bij Olsthoorn Makelaars) voor een reactie.

Esther: "Door het label op de advertentie direct te tonen, wordt men energiebewuster. Het label geeft inzicht in de energiestromen en waar energie verloren gaat. Bovendien wordt een indicatie van de energierekening van soortgelijke woningen weergegeven. Vooral de jongere doelgroep is bewust bezig met duurzaamheid en wil het liefst geen laag label. Als makelaar kun je hen dan wel wijzen op de mogelijkheid om subsidie te krijgen als ze een huis gaan verduurzamen. Het verschil zien we natuurlijk heel duidelijk tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Nieuwbouw heeft vanaf de oplevering een A+ of ++ energielabel. Weinig tot geen kosten voor verwarmen, dat is een voordeel met de stijgende energieprijzen. En een significant verschil met een label D of lager. Voor verhuur is het tonen van het energielabel daarom nog belangrijker. Huurders willen altijd het totaalbedrag weten, inclusief de energiekosten. Met een label A zijn die toch aanzienlijk lager. Dat gaat bij de keuze van de koper of huurder binnenkort steeds sterker meespelen. De Fransen en de Belgen snappen dat al jaren. Daar staat het energielabel zelfs op de etalageadvertenties!"

Lees het hele artikel in Vastgoed Actueel (editie maart 2022).