Uw woning verkopen

IN 7 STAPPEN UW BESTAANDE WONING VERKOPEN

Gaat u uw woning verkopen? Doe het met Olsthoorn Makelaars. Wij zijn een makelaar die graag het initiatief neemt. Met die actieve aanpak maken we écht het verschil. Wij zetten alle communicatiekanalen in die maar van belang kunnen zijn. Daarmee brengen wij uw woning op meerdere manieren onder de aandacht. Zo verkoopt u uw woning sneller en voor een betere prijs.

 

1. KIES VOOR OLSTHOORN MAKELAARS

U heeft besloten uw woning te verkopen. Het liefst wilt u dat het verkoopproces zo soepel mogelijk verloopt en dat uw woning verkocht wordt tegen een hoge koopsom. Olsthoorn Makelaars is aangesloten bij de grootste brancheorganisatie in de makelaardij: de NVM, vakgroep Wonen. Het NVM-logo is in de loop der jaren uitgegroeid tot een keurmerk van professionaliteit en kwaliteit. Daarmee zijn wij specialisten die voor u het hele traject van de verkoop van uw woning kunnen begeleiden. Wij signaleren, adviseren en bemiddelen van begin tot eind voor u. Het proces start met een vrijblijvend, uitgebreid informerend gesprek waarin u met onze makelaar uw wensen bespreekt. Dit gesprek vindt bij u thuis plaats. Daarna kan de makelaar een adviesvraagprijs en de waarde van de woning bepalen. Aansluitend krijgt u een advies op maat, gericht op uw persoonlijke situatie.

 

2. BEPAAL DE VRAAGPRIJS

Het is van belang om de juiste prijs voor uw woning te vragen. Een te hoge vraagprijs heeft als gevolg dat u geen bezichtigingen krijgt, een te lage vraagprijs is een gemiste kans. Daarom inspecteren wij uw woning grondig. Ook doen wij een uitgebreid veldonderzoek: wij raadplegen diverse registers, databases en andere informatiebronnen, wij kijken naar de bouwkundige staat en naar de kwaliteit van de woning en controleren bestemmingsplannen en milieuaspecten. Gaat het om een appartement? Dan checken wij ook de status van de Vereniging van Eigenaren (VvE) en het onderhoudsfonds. Vervolgens stellen wij in overleg met u de vraagprijs vast. Die prijs is mede afhankelijk van de markt, de verkoopstrategie, de eventuele opleveringstermijn van uw volgende woning, uw en onze visie.

 

3. ONTWIKKEL DE COMMUNICATIESTRATEGIE

Publiciteit is essentieel om potentiële kopers te interesseren. Olsthoorn Makelaars is creatief in de inzet van diverse communicatiekanalen. Van promotiemiddelen voor bij u thuis tot media bij ons op kantoor. Van media zoals onze website, Funda.nl en Facebook tot open dagen. Samen met u bekijken wij wat in uw situatie wenselijk is om in te zetten en wanneer. Dit kan direct of op een later tijdstip, om de interesse een boost te geven.

Een eventuele koper wil graag zo goed mogelijk worden geïnformeerd. Daarom is het belangrijk om een professionele verkoopbrochure met specifieke informatie te kunnen aanbieden. Ook de productie van die brochure verzorgen wij voor u.

 

4. KIJKERS ONTVANGEN

Komt het tot bezichtigingen door geïnteresseerden? Dan is het aan Olsthoorn Makelaars om afspraken te coördineren en de bezichtigingen te begeleiden. Ook informeren wij de kijker (en de aankopende makelaar) uitgebreid over de status van uw woning. Het voordeel van onze begeleiding is dat wij door de persoonlijke contacten met kandidaat-kopers goed de vervolgstappen kunnen inschatten: wat kunnen wij aan de strategie optimaliseren om tot een goed eindresultaat te komen? De bezichtigingen worden uitgevoerd door een van onze makelaars: Gert-Jan Olsthoorn (RMT), Marijke van der Knaap (KRMT), Tjade Wijga (KRMT) of Wouter Edixhoven (in opleiding tot KRMT). U hoeft bij de bezichtigingen niet aanwezig te zijn.

Na afloop informeren wij u hoe de bezichtiging is verlopen. Ook met uw potentiële koper en zijn of haar aankoopmakelaar houden wij contact. Daarmee maximaliseren wij de kans dat die potentiële koper een échte koper wordt.

 

5. ONDERHANDELINGEN VOEREN

Als een gegadigde een bod op uw woning uitbrengt, melden wij u dat zo snel mogelijk. Het bod bespreken wij uitvoerig met u, samen met alle bijkomende voorwaarden en de opleveringsdatum. Wij geven u eerlijk onze mening. Ook adviseren wij u over de verdere strategie. Het onderhandelen hoeft u niet zelf te doen. U houdt de regie, wij onderhouden de contacten. Bij iedere stap wordt u begeleid, maar u bent degene die beslist!

 

6. DE KOOPOVEREENKOMST OPSTELLEN

Wanneer de onderhandelingen succesvol zijn verlopen, stellen wij een koopovereenkomst op. Hierin bevestigen wij schriftelijk de gemaakte afspraken, zoals de datum van de overdracht. Ook nemen wij in de koopovereenkomst de eventuele ontbindende voorwaarden op. Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. Vanaf dat moment heeft de koper nog drie dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode mag hij of zij alsnog van de aankoop afzien. De originele getekende koopovereenkomst gaat naar de notaris, een kopie gaat zowel naar u als naar de koper.

 

7. DE AKTE VAN LEVERING PASSEREN

Zodra de notaris de koopovereenkomst heeft ontvangen, wordt een afspraak ingepland voor het ondertekenen van de akte van levering. Dit wordt ook wel ‘notarieel transport’ genoemd. Voordat u naar de notaris gaat, zal de koper uw woning willen inspecteren: verkeert alles wel in de afgesproken staat? Natuurlijk begeleiden onze makelaars ook deze inspectie, die doorgaans voor het notariële transport plaatsvindt.

Ook zijn wij samen met u bij het notariële transport aanwezig.

U bent officieel geen eigenaar van de woning meer als:

  • u de akte van levering bij de notaris heeft ondertekend;
  • de akte van levering is ingeschreven in de openbare registers bij het Kadaster.